جستجو برای:
  • خانه
  • دپارتمان ها
    • دپارتمان خرده فروشی
    • دپارتمان تحقیقات بازار
    • دپارتمان باشگاه مشتریان
    • دپارتمان زنجیره تأمین
  • آموزش
    • دوره کوتاه مدت
      • عمومی
      • تخصصی
    • دوره بلند مدت
      • DBA فروش و بازاریابی
      • MBA خرده فروشی
    • دوره های آموزشی برگزار شده
      • دوره های آموزشی سال 1402
      • دوره های آموزشی سال 1403
  • تیم ما
  • مقاله ها
  • رویدادها
  • ویدئوها
  • درباره ما
  • بیوگرافی
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
 
  • 02122574184
  • Info@Avidcg.ir
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
گروه مشاوران توسعه بازار آوید
  • خانه
  • دپارتمان ها
    • دپارتمان خرده فروشی
    • دپارتمان تحقیقات بازار
    • دپارتمان باشگاه مشتریان
    • دپارتمان زنجیره تأمین
  • آموزش
    • دوره کوتاه مدت
      • عمومی
      • تخصصی
    • دوره بلند مدت
      • DBA فروش و بازاریابی
      • MBA خرده فروشی
    • دوره های آموزشی برگزار شده
      • دوره های آموزشی سال 1402
      • دوره های آموزشی سال 1403
  • تیم ما
  • مقاله ها
  • رویدادها
  • ویدئوها
  • درباره ما
  • بیوگرافی
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
0

10 راه مؤثر بر افزایش فروش برای هایپرمارکت ها

این موضوع طبیعی است که افراد به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش برای کسب‌وکار خویش باشند. با گذشت زمان، رقابت در حوزه فروش مواد غذایی و به‌طورکلی خرده‌فروشی بیشتر می‌شود که این مسئله نیز باعث می‌شود تا هایپرمارکت‌ها بیش‌ازپیش خواستار دستیابی به راه‌های افزایش فروش باشند. در واقع، هایپرمارکت‌ها در این مسیر باید فراتر از چیزی که انتظار می‌رود عمل کنند و برای تحقق خواسته‌شان دست به خلاقیت بزنند.

هر حرفه‌ای، آرمانی واحد دارد که دستیابی و تسلط بر آن به معنای موفقیت برای او خواهد بود. این آرمان برای هایپرمارکت‌ها در افزایش فروش خلاصه می‌شود. اگر صاحبان این فروشگاه‌ها برنامه‌های دقیق‌تری برای دستیابی به این هدف تنظیم کرده و برای عمل به آن جدیت داشته باشند و همچنین بعد از رسیدن به هدفشان بتوانند عملکردی ثابت در آن ایجاد کنند، یعنی دچار لغزش یا سقوط نشوند؛ می‌توان گفت که به موفقیت رسیده‌اند.

در این مقاله 10 راه مؤثر بر افزایش فروش را برای شما بررسی خواهیم نمود:

 

1. بهبود تجربه خرید مشتریان:
بهبود تجربه خرید اصلی‌ترین راهکار جلب نظر مشتریان به هنگام خرید حضوری است چراکه این موضوع قواعد و ساختارهای مختلفی در زمینه افزایش فروش را شامل می‌شود که همگی می‌توانند زیر مجموعه‌ای از تجربه خرید باشند. در ادامه مقاله به بعضی از آن‌ها اشاره خواهد شد اما به‌طورکلی تمام فرآیندهایی که به جهت پیشبرد اهداف فروشگاه و لذت‌بخش کردن تجربه مشتری به هنگام خرید انجام می‌شوند، معرف عبارت بهبود تجربه خرید هستند.

به‌عنوان‌مثال: طراحی داخلی هایپرمارکت، نظم و بهداشت در هایپرمارکت، نحوه برخورد کارکنان با مشتریان و… نمونه‌هایی از فرآیندهای تأثیرگذار بر بهبود تجربه خرید مشتریان هستند که اگر هایپرمارکت‌ها به‌طور هم‌زمان به‌تمامی این عملکردها مسلط شوند، موفقیت در یک‌قدمی آن‌ها خواهد بود.

2. هدفمندسازی مسیر حرکت مشتریان هایپرمارکت:
از کلیدهای موفقیت در زمینه افزایش فروش برای هایپرمارکت‌ها می‌توان بهینه‌سازی مسیر حرکت مشتریان را نام برد. معمولاً دسته‌ای از محصولات خاص هستند که مایحتاج روزانه و خرید اصلی همیشگی مشتریان را تشکیل می‌دهند. هایپرمارکت‌ها با پخش این محصولات در محیط فروشگاه و در بخش‌های مختلف، ضمن طراحی مسیر حرکتی که از تمامی این محصولات می‌گذرد می‌توانند باعث شوند تا مشتریان به‌صورت ناخودآگاه از تمامی قسمت‌های هایپرمارکت دیدن کنند.

این عمل باعث می‌شود تا مشتریان با محصولات جدید هایپرمارکت آشنا شده و همچنین محصولاتی که نیازشان دارند اما به‌خاطر نمی‌آورند را نیز در این مسیر دیده و خریداری نمایند. به‌عبارت‌دیگر، مشتریان برای دسترسی به محصولات مدنظرشان مجبور هستند تا از مسیرهای تعیین شده حرکت کنند که این مسئله فروش هایپرمارکت را افزایش می‌دهد.

3. سرمایه‌گذاری بر روی مشتریان ویژه هایپرمارکت:
تمرکز بر مشتریان ویژه فروشگاه از دیگر راه‌های مؤثری است که می‌تواند به هایپرمارکت‌ها برای رسیدن به موفقیت و افزایش فروش کمک کند. تمرکز بر روی مشتریان وفادار مانند: سرمایه‌گذاری روی بازیکنان بااستعداد و جوان تیم فوتبال است. در حقیقت اگر روی این جوانان سرمایه‌گذاری صورت نگیرد طرف اصلی که خسارت و ضرر بیشتری را متحمل می‌شود همان تیم فوتبال می‌باشد.

مشتریان ویژه و وفادار همواره از میان تمام فروشگاه‌هایی که در محله وجود دارد تنها هایپرمارکتی خاص را انتخاب می‌کنند و حتی برای کوچک‌ترین خریدهایشان به آنجا مراجعه می‌نمایند، حال هرچند که مسیر دور یا نزدیک باشد. برای این نوع از مشتریان، معمولاً اولویت اول کیفیت و تجربه خرید است که اهمیت دارد و اگر آن را در هایپرمارکتی به دست آورند، مشتری ویژه آن خواهند شد.

تمرکز و توجه بر روی مشتریان ویژه هایپرمارکت می‌تواند شامل: تخفیف‌های خاص، تحویل کالا درب منزل به‌صورت رایگان، اطلاع‌رسانی از موجودی محصولات جدید یا خاص و… باشد. این خدمات می‌تواند برای هایپرمارکت‌ها هزینه‌بر باشد اما در مقابل سودی ثابت را برای هایپرمارکت هدیه می‌آورد. همچنین ارائه خدمات ویژه به مشتریان وفادار سبب تلاش سایر مشتریان برای ملحق شدن به این گروه می‌شود و شمار مشتریان وفادار هایپرمارکت و در نتیجه افزایش فروش هایپرمارکت را روزبه‌روز بیشتر می‌کند.

4. اهمیت کمپین‌های تبلیغاتی برای افزایش فروش هایپرمارکت:
تبلیغات، همیشه از مؤثرترین راه‌های شناخته شده برای افزایش فروش هایپرمارکت است. صاحبان هایپرمارکت‌ها از طریق کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند محصولات و خدماتشان را به مشتریان جدیدتر نمایش داده و زمینه‌ای را برای جذب آن‌ها به فروشگاه و ترغیبشان به خریدکردن از آن فراهم سازند.

اگر فروش هایپرمارکت با مشکل مواجه باشد یا دچار افت شود، به‌طورقطع تبلیغات هایپرمارکت جز اصلی عوامل ایجاد آن شناخته خواهد شد چراکه ضعف در تبلیغات می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات عدیده در فروش و حتی ورشکستی برای هایپرمارکت باشد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد روند تبلیغاتی ثابت در این فضا، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی، کاغذهای اعلانات در خصوص تبلیغ یا تخفیف‌های مناسبتی و حتی تخفیفات ویژه نیز می‌توانند جزعی از کمپین‌های تبلیغاتی باشند.

5. تعامل با سایر فروشگاه های خرده فروشی:
تعامل با سایر فروشگاه های خرده فروشی از عوامل مؤثری است که می‌تواند منجر به افزایش فروش گردد. از فرآیندهایی که قابلیت تعامل بین دو فروشگاه را فراهم می‌کند، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی است. هایپرمارکت‌ها می‌توانند با هماهنگی کمپین‌های تبلیغاتی خاصی را برگزار نمایند که موجب افزایش سود دوسویه باشد.

همه تعامل‌ها به‌صورت مستقیم نیستند، بعضی از آن‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم پیگیری شوند. به‌عنوان‌مثال: هایپرمارکت‌ها در زمان قیمت‌گذاری یکدیگر را برای ارائه تخفیف‌های بیشتر و قیمت‌های مناسب‌تر به چالش می‌کشند.

علاوه بر این، دو هایپرمارکت ممکن است در فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند و انتخاب تولیدکننده‌های واحد برای کاهش هزینه‌های لجستیک و انبارگردانی به جهت افزایش بهره وری هایپرمارکت برای صاحبانشان بسیار ارزشمند خواهد بود.

بهره‌گیری از تجربه صاحبان قدیمی این کسب‌وکار برای افراد تازه‌کاری که قصد راه اندازی هایپرمارکت را دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین با کمک این افراد می‌توان داده‌های گران‌بهایی را از نحوه رفتار مشتریان به دست آورد که بر فروش هایپرمارکت مؤثر هستند.

6. افزایش سودآوری با تحلیل داده‌های مشتریان:
تحلیل داده نه‌تنها در هایپرمارکت بلکه در اغلب کسب‌وکارها، فرآیندی سودآور است. صاحبان هایپرمارکت‌ها می‌توانند با تحلیل داده مشتریانشان به رازهایی در خصوص افزایش فروش دست یابند. در واقع، رازی که در این اطلاعات نهفته، نحوه رفتار مشتریان در شرایط مختلف است.

مشتریان با مجموعه رفتارهایی که به هنگام خرید محصولات و نحوه انجام آن به نمایش می‌گذارند، ساختاری را در اختیار صاحبان هایپرمارکت‌ها قرار می‌دهند که آن‌ها می‌توانند از طریق بهینه‌سازی آن مشتریان بیشتری را جذب نمایند. بخشی از این ساختار می‌تواند برندهایی باشد که مشتریان بیشتر علاقه به خرید محصولاتشان را دارند. شناسایی همین گزینه برای فروش هایپرمارکت بسیار ارزشمند است.

همچنین مشتریان ممکن است طرف‌دار محصولی باشند که در بازه‌های زمانی خاص موجود می‌شود. با اطلاع‌رسانی از موجودی این محصول می‌توان سبب ایجاد حس ارزشمندی در آن‌ها شد. هنگامی که مشتریان احساس کنند همان‌طور که هایپرمارکتی خاص برای آن‌ها ارزشمند است، آن‌ها نیز برای فروشگاه ارزشمند هستند با مراجعه بیشتر و معرفی آن به اطرافیانشان سبب افزایش سودآوری برای آن خواهند شد.

7. ایجاد قابلیتی برای ارائه خدمات خاص به مشتریان:
گاهی رقم‌زدن اتفاق‌های غیرمنتظره برای مشتریان می‌تواند جذاب باشد. تقریباً اغلب افراد در مواجهه با ایده‌ها و اتفاقات نو عکس‌العملی مثبت از خویش نشان می‌دهند به‌خصوص که آن اتفاق به نفعشان باشد. به‌عنوان‌مثال: فراهم‌کردن امکان تست محصولات خوراکی و مواد غذایی برای مشتریان می‌تواند به مشتریان در انتخاب بهتر محصولات کمک کند و برای آن‌ها جذاب واقع شود. همچنین، طراحی فضایی برای استراحت مشتریان یا محیطی کوچک برای سرگرمی کودکان در هایپرمارکت لوکس می‌تواند مقدمات حضور مجدد و چندباره مشتریان را فراهم سازد.

8. جلب اعتماد مشتریان با ارائه مشاوره خرید:
امکان ویژه‌ای که هایپرمارکت‌ها با آموزش کارکنان خویش می‌توانند برای جذب مشتریان بیشتر به وجود بیاورند، خدمات مشاوره‌ای در خصوص تهیه محصولات است. به‌عنوان‌مثال: دانش کافی کارکنان هایپرمارکت و یا حضور مشاور در روزهای خاص می‌تواند به افراد داخل فروشگاه کمک کند تا تغذیه سالمی داشته باشند یا از محصولات بهداشتی مناسبی استفاده کنند. نتیجه عمل به این فرآیند، جلب‌اعتماد مشتریان است و جلب‌اعتماد مشتریان حضور بیشتر آن‌ها و در نهایت افزایش بهره وری هایپرمارکت را تضمین می‌کند.

9. تمرکز بر خدمات اولیه هایپرمارکت:
همیشه نیاز به فراهم‌آوری خدمات جدید نیست، گاهی مشکل افزایش فروش هایپرمارکت تنها با بهبود خدمات داخلی فروشگاه امکان‌پذیر است. هایپرمارکت خدمات ساده‌ای را شامل می‌شود که برخورداری از آن‌ها جز حداقل انتظارهای مشتریان است. وجود محصولات غذایی و مصرفی که مایحتاج روزانه مردم را تشکیل می‌دهند، طبیعتاً حضور مشتریان زیادی در هایپرمارکت را به دنبال دارد. ترافیک مشتری از معضلاتی است که مشتریان از آن رنج می‌برند و راه‌حل برطرف‌کردن آن افزایش سرعت به رسیدگی فرآیند خرید آن‌ها است. خدمات دیگری همچون: ارائه محصولات باکیفیت یا تأمین مرتب موجودی انبار از محصولات مدنظر مشتریان، وجود دارند که بهبود آن‌ها جذب مشتریان بیشتر را برای هایپرمارکت‌ها به همراه دارد.

10. طراحی داخلی هایپرمارکت:
بدیهی است که مشتریان از حضور در مکانی که نامنظم و کثیف باشد، ناراضی خواهند بود و به همان صورت نقطه عکس این موضوع درست است. طراحی داخلی هایپرمارکت اهمیت بسیار بالایی در جذب مشتریان دارد. هایپرمارکتی که با بهره‌گیری از اصول نظم، تبلیغات و روان‌شناسی، طراحی شده باشد، در جذب مشتریان موفق‌تر عمل خواهد نمود. به‌طورکلی طراحی دکوراسیون هایپرمارکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در خصوص مقاله‌های دیگری در بخش وبلاگ قرار داده‌ایم که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید با نحوه و اصول آن آشنا شوید.

جمع‌بندی:
فرآیندهای خلاقانه برای افزایش فروش هایپرمارکت بسیار مؤثرند. تمرکز بر تجربه خرید مشتری، تحلیل داده‌های مشتریان، تعامل با سایر فروشگاه‌ها و طراحی دکوراسیون هایپرمارکت از عواملی هستند که به‌صورت مستقیم بر نحوه جذب مشتریان تأثیر می‌گذارند. در واقع مشتریان، تحت‌تأثیر چنین اقداماتی است که فروشگاه خاصشان را انتخاب کرده و تبدیل به مشتریان دایمی و ویژه آن می‌شوند. بالا رفتن فروش هایپرمارکت، تنها خواسته صاحبان این کسب‌وکار است که با موفقیت آن‌ها در این زمینه مساوی است و رسیدن به این موفقیت نیاز به تلاش برای انجام اقدامتی ویژه است که در این مقاله به آن پرداختیم.

برچسب ها: فروش

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

8 مهارت‌ ضروری برای شغل سوپرمارکت و هایپرمارکت
مراحل ارزیابی عملکرد فروشگاه خرده فروشی
چگونگی افزایش کارایی و بهره وری هایپرمارکت
ایران بیستمین بازار مصرفی جهان در سال 2030
اندازه بازار کالاهای خرده فروشی و کالاهای مصرفی در ایران
هایپر مارکت چیست ؟ تفاوت آن با سوپرمارکت و راهکارهای افزایش فروش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • –
  • Avidcg
  • DBA
  • MBA
  • آموزش
  • تخصصی
  • دپارتمان باشگاه مشتریان
  • دپارتمان تحقیقات بازار
  • دپارتمان خرده فروشی
  • دپارتمان زنجیره تأمین
  • دپارتمان ها
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره های آموزشی برگزار شده
  • دوره های آموزشی سال 1402
  • دوره های آموزشی سال 1403
  • دوره های بلند مدت
  • دوره های کوتاه مدت
  • رویداد
  • عمومی
  • مقاله ها
  • ویدئوها
نوشته‌های تازه
  • تحول دیجیتال در صنعت خرده فروشی
  • (GULFOOD2025)THE WORLD’S BIGGEST FOOD SHOW
  • دوره اصول و فنون مذاکره(شرکت سان استار لاین فروش هورکا و زنجیره ای)
  • بررسی چالش ها و فرصت های فروشگاه های زنجیره ای
  • چیدمان فروشگاهی :راهنمای راه اندازی و مدیریت فروشگاه
درباره گروه مشاوران توسعه بازار آوید

گروه مشاوران توسعه بازار آوید ره آورد پیمان مشترک تیمی از مدیران، ، دانشگاهیان و مشاوران عرصه کسب و کار می باشد که با محوریت قرار دادن چهار حوزه خرده فروشی، تحقیقات بازاریابی، طراحی و پیاده سازی باشگاه مشتریان و زنجیره تامین، فعالیت خود را در عرصه های ملی و بین المللی متمرکز ساخته است.

تماس با ما:
  • تهران، خیابان شریعتی، قلهک، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، بعد از سه راه نشاط، پلاک 354، واحد 3 و 8
  • 02122574184
  • Info@Avidcg.ir
 لینک های مرتبط:

> اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای

تمام حقوق برای گروه مشاوران توسعه بازار آوید محفوظ است.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت