دپارتمان فروش زنجیره ای گروه مشاوران توسعه بازار آوید از ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ همکاری خود را با شرکت طبیعت سبز پارس کهن آغاز کرده است. واحد فروش زنجیره ای شرکت طبیعت به عنوان یک واحد نوپا در ساختار شرکت نیازمند بازنگری اساسی در فرآیندهای این واحد بوده است.
به طور کلی در فاز صفر این پروژه، عارضه یابی این واحد توسط تیم مشاوران انجام شد که برخی از عارضه عبارت بودند از :
۱. عدم وجود تارگت فروش برای تیم/نفر/فروشگاه براساس گروه های کالایی مختلف
۲. عدم وجود استراتژی یکپارچه حضور در فروشگاه های زنجیره ای و قطع مکرر همکاری فی مابین به دلیل نبود توافقات پایدار بلندمدت
۳. عدم وجود سقف اعتبار مشخص برای هر اکانت فروشگاهی
۴. عدم وجود و یا عدم شفافیت بودجه های مشخص شده برای هر فروشگاه و همچنین تیم زنجیره ای در خصوص مباحثی چون اجاره فضا، تخفیفات، نماینده ی چیدمانی و …
۵. عدم وجود/عدم کفایت و یا شفاف نبودن فرمول پورسانت برای تیم فروش زنجیره ای
۶. کافی نبودن نفرات و ایرادات ساختاری چارت واحد زنجیره ای که منجر به ویزیت غیر موثر و ناتوانی از استفاده از حداکثر ظرفیت می گردد.
۷. شرح وظایف تیم موجود شفاف نیست و در مواردی با استانداردهای فروش مطابقت ندارد. طبعا نیازهای آموزشی در تیم نیز به چشم می خورد که نیاز به شناسایی و رفع دارد.
۸. جریان اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات در شرکت دچار فرآیند مشخص شده نیست و لذا برنامه های تیم فروش لزوما با برنامه های کلان سازمان مطابقت ندارد و تیم فروش علت بسیاری از تصمیمات سازمان را نمی داند.
۹. فرآیندهای واحد اعم از ارسال بار، ثبت سفارش و برنامه مسیر ویزیت نیازمند بازنگری است.
۱۰. قیمت گذاری و حاشیه سود فروشگاه ها دچار یکپارچگی نیست و در نتیجه رقابت قیمتی ناسالمی میان فروشگاه ها شکل گرفته است. ضمنا فرآیند تغییرات قیمت کالا در فروشگاه ها نیز غیر شفاف است.
۱۱. به نظر می رسد مدیریت واحد زنجیره ای نیازمند اختیارات مشخص در چارچوب یک برنامه مدون می باشد.
شرح خدمات گروه مشاوران توسعه بازار آوید:
اول: بررسی وضعیت فعلی فروش زنجیره ای
دوم: تدوین برنامه اجرایی و نقشه راه واحد فروش زنجیره ای
سوم: بازطراحی ساختار واحد فروش زنجیره ای
چهارم: ارزیابی عملکرد نیروهای انسانی موجود و برنامه ریزی نیروی انسانی
پنجم: بررسی قراردادهای فروشگاه های زنجیره ای
ششم: طراحی تقویم پروموشن(فروش ویژه) بر اساس گروه کالایی و فروشگاه های طرف قرارداد
هفتم: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد( اهداف فروش، وصول مطالبات، کسری و مرجوعی و …)
طبیعت سبز پارس کهن
شرکت طبیعت سبز پارس کهن با هدف تأمین و توزیع کالاهای اساسی مصرفی خانوار در سراسر کشور از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را به پشتوانهی چندین دهه حضور موفق مجموعهی بستنی و لبنیات میهن، آغاز کرده است.
مجموعه طبیعت توانسته است به واسطه کیفیت خوب محصولات، خدمات مناسب، صداقت و پشتوانه قوی مجموعه و از طرف دیگر لطف و اعتماد مشتریان گرانقدر و الطاف خداوند منان، رشد سریع و پیوسته ای را تجربه نماید، به نحوی که در مدتی کوتاه تبدیل به یکی از بازیگران اصلی بازار برنج و روغن گشته و توانسته است محصولاتی متنوع و با کیفیت دیگری نظیر چای، رب گوجه فرنگی و تن ماهی را به بازار عرضه نماید.
این رشد سریع و پیوسته در کنار واحدهای تولیدی تازه احداث شده مجموعه و با بهره گیری از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا، نویدبخش آن است که در آیندهای نزدیک، جایگاه نخست تأمین و توزیع کالاهای اساسی خانوار در کشور را از آن خود نماید.