مکان یابی فروشگاه

اروپائیان معتقدند سه اصل برتر صنعت خرده فروشی عبارت است از: مکان یابی، مکان یابی، مکان یابی

در همین راستا، موضوعی که در میان صاحب نظران بازار و همچنین متخصصین در حوزه خرده فروشی توافق وجود دارد، آن است که موقعیت مکانی یک فروشگاه، نقش مهمی در انتخاب فروشگاه توسط مصرف کننده دارد. در شرایطی که تمام عوامل نسبتا یکسان باشد، مصرف کننده ترجیح می دهد فروشگاهی را انتخاب کند که از نظر مکانی به او نزدیک تر باشد. اندازه فروشگاه نیز عامل مهم دیگری در انتخاب یک فروشگاه است؛ خریداران عمدتا در شرایطی که سایر عوامل یکسان باشد، فروشگاه های بزرگ تر را به فروشگاه های کوچکتر ترجیح می دهند. از سوی دیگر، تاثیر فاصله بر روی زمان حرکت فرد به فروشگاه با توجه به نوع محصول متغیر است؛ مثلا در مورد کالاهای روزمره زندگی و کالاهای کم قیمت بعد مسافت، بسیار مهم است چرا که خریداران تمایل ندارند برای خرید هر چیز کم اهمیتی فاصله ای طولانی را بپیمایند. همچنین میزان علاقه افراد به خرده فروشی ها تا حد زیادی تابعی از موقعیت مکانی خرده فروشی، میزان نزدیکی و ارتباط آن با سایر فروشگاه ها و موقعیت قرار گرفتن آن در مسیرهای رفت و آمد آن هاست.

مکان یابی خوب یک فروشگاه می تواند موجب جذب بیشتر مشتریان و دسترسی پذیری آن برای گروه های زیادی از مشتریان گردد؛ به همین سبب مکان یابی در اولویت اول پیش از هر گونه تصمیم گیری دیگر قرار دارد. همچنین جبران اثرات منفی یک تصمیم گیری اشتباه در ارتباط با مکان فروشگاه بسیار مشکل می باشد.

بنابراین واحد مکان یابی گروه مشاوران توسعه بازار آوید با تجربه ارزشمند خود در تدوین استاندارد مکان یابی فروشگاه ها و همچنین با توجه به بررسی و مطالعه مستمر به روزترین تحقیقات علمی در این زمینه، آمادگی دارد تا مطالعات در زمینه انتخاب بهترین مکان جهت تاسیس فروشگاه ها، هایپرمارکت ها و مراکز خرید را با توجه به اهداف، چشم انداز و راهبردهای سازمان هدف هدایت نماید.